سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید شیرآلات صنعتی اصل با بهترین قیمت در ایران

شیرآلات صنعتی چشم انداز صنعت

 

انواع شیرآلات صنعتی نفت و گاز

 

شیرهای صنعتی به وسیله مونتاژ قطعات مکانیکی مختلفی ساخته می شوند. یک شیر صنعتی از بدنه، تریم، بونت، استم و یک مکانیزم عملکرد تشکیل شده است. در این قسمت قصد داریم شما را با انواع شیرآلات صنعتی نفت و گاز، آشنا کنیم. شیر های صنعتی به کار رفته در صنعت نفت و گاز دارای کاربرد های زیر می باشند:

قطع و وصل کردن جریال سیالات موجود در داخل لوله ها. این سیالات می تواند آب، اسید، هیدروکربن یا نفت و گاز باشد.

تنظیم کردن میزان جریان سیالات در خطوط لوله ها

کنترل کردن جریان سیالات 

تغییر دادن مسیر حرکت سیالات

تنظیم کردن فشار مربوط به فرآیند

حفاظت از سیستم های لوله کشی یا دستگاه هایی مثل تانک، پمپ، موتور در مقابل فشار های زیاد یا برگشتی

فیلتر کردن پس مانده هایی که درون خطوط لوله جریان دارند. این کار برای حفاظت از تجهیزاتی می باشد که ممکن است بر اثر این پس ماند ها دچار آسیب دیدگی شوند.

 

برای انجام این کار ها از شیرآلات کروی، پروانه ای، توپی، کشویی و پلاگ ولو استفاده می شود. بنابراین برای صنایع نفت و گاز از این نوع شیرآلات استفاده می شود. 

 

بازار شیرآلات صنعتی ارزاش مالی بسیار زیادی دارد. بیشترین تولید کننده شیرآلات، کشورهای مربوط به آمریکا، اروپا (فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان) و چین می باشد. شیرآلات اصل کشورهای اروپایی و یا چینی را می توانید در چشم انداز صنعت سفارش دهید.

 

 

قیمت شیرآلات صنعتی

 

شرکت چشم انداز صنعت بین الملل علاوه بر اینکه کیفیت شیرآلات را تضمین می کند و قابل اطمینان در اصل بودن محصول می باشد، از لحاظ قیمت شیرآلات صنعتی نیز در مقایسه با دیگر همکاران بسیار به صرفه تر می باشد و همیشه محصولات را با حداقل قیمت و بیشترین میزان کیفیت عرضه می کند. در این مجموعه انواع شیرآلات صنعتی از جمله:

 

• شیرآلات کشویی                                          

• شیرآلات سوزنی

• شیرآلات توپی

• شیرآلات گازی

• بال ولو

• شیرآلات خودکار

• چک ولو

• صافی

• پلاگ ولو

• شیرآلات گیوتینی

• شیرآلات چاقویی

• ترینیون بال ولو

• شیر پروانه ای

• شیرآلات شناور

• فلوتر

• شیرسماوری

• شیر کروی 

• کنترل ولو

• پینچ ولو

• دیافراگمی

• اطمینان

• سفتی ولو

• و ... 

 

در مدلهای یک تکه، دو تکه، سه تکه، دنده، فلنجدار، لب جوش، دستی، پنوماتیک، برقی، ساکت ولد، محفظه ای و در فشارها و کلاس های 1000وگ، 2000وگ، 150،300،600،800،900،1500، 2500،PN10,PN16,PN40,PN63,PN100  قابل سفارش است. برای استعلام قیمت هر یک از انواع شیرآلات با هر سایز و برندی کافی است با ما تماس بگیرید و یا از طریق واتس آپ یا ایمیل با ما در ارتباط باشید.

 

چگونه شیرآلات صنعتی ساخته می شوند؟

 

شیرآلات صنعتی اغلب به وسیله ی فلز یا پلاستیک ساخته می شوند که از چندین بخش مختلف تشکیل شده اند. بخش خارجی شیر ها که به آن نشیمنگاه گفته می شود،عموما شامل یک پوشش خارجی فلزی جامد و یک لاستیک درونی نرم و یا مهر و موم از جنس پلاستیک می باشد. بنابراین با وجود این موارد دریچه به طور کامل و محکم بسته می شود. قابلیت باز و بسته شدن شیر در بخش داخلی شیر ها که به آنها بدنه گفته می شود، می باشد. 

 

برای باز و بسته کردن شیرآلات دو نوع مکانیزم وجود دارد. یکی از مکانیزم ها به صورت دستی می باشد و توسط یک اهرم دستی یا چرخی مثل شیر منبع یا شیر آب، باز و بسته می شود؛ و دیگری به صورت خودکار توسط یک موتور اتومبیل یا موتور بخار، باز و بسته می شود.

 

 

شیرآلات معمولا شامل طیف گسترده ای از ویژگی ها می باشند و کاربرد های بسزایی دارند. بنابراین اگر شما دنبال وسیله ای هستید که به وسیله ی آن جریان سیالات را کنترل کنید و یا امنیت لازمه را در یک سیستم لوله کشی که در آن جامدات، مایعات، گاز ها یا هر مورد دیگری در جریان است، را تامین کنید؛ بهتر است از شیرهای صنعتی فولادی ضد زنگ استفاده کنید. زیرا این شیرآلات می تواند دسترسی به این اهداف را فراهم کند.

 

شیرآلات صنعتی عملکرد های متفاوتی را ارائه می دهد، این موارد عبارتند از:

 

شروع یا متوقف کردن جریان طبق حالت های شیر

تنظیم کردن جریان و فشار آن در سیستم های لوله کشی

کنترل کردن جهت های جریان در لوله کشی ها

کنترل سرعت سیالات در سیستم لوله کشی

بهبود ایمنی به وسیله کم شدن فشار یا خلا در مجموعه های پایپینگ یا لوله کشی صنعتی

 

اتصال شیرآلات به خطوط لوله

 

روش های متفاوتی برای اتصال شیرآلات صنعتی به سیستم های لوله کشی وجود دارد. برای این کار از اقلام متفاوتی استفاده می شود. در این بخش قصد داریم شما را با این اتصالات آشنا کنیم. این موارد عبارتند از:

 

 

فلنج ها: معمولا در انتهای شیرآلات صنعتی فلنج ها ی نامی مناسب در شکل های گوناگون برای اتصال وجود دارد.

 

 

ویفر: در شیرآلات با سطوح آب بندی مناسب، ویفر در بین فلنج های خط محبوس می شود.

 

 

جوش لب به لب: قسمت انتهایی شیر ها به وسیله اتصالت جوشی لب به لب به سیستم های لوله کشی وصل می شوند.

 

 

جوش سوکت: در قسمت انتهایی سوپاپ ماشین اقدامی انجام می شود؛ تا امکان نصب در سوکت های روی لوله فراهم شود.

 

 

اتصالات رزوه دار: لوله ها با اتصالاتی که سر های پیچی دارد و به صورت نر و مادگی هستند؛ طبق استاندارد های گوناگون به شیرآلات متصل می شوند.

 

 

اتصالات فشاری (گیره): می توان قسمت انتهایی شیر را به وسیله اتصالات فشاری، به هم متصل کرد. این مورد اغلب برای اتصالات بهداشتی کاربرد دارد.

 

اتصالات شیرآلات به خطوط لوله چشم انداز صنعت

 

خواص شیرآلات سیال و شرایط عملکرد آن

 

خواص سیالات قابل کنترل تاثیر بسزایی روی طراحی و مواد دارد، که این کنترل توسط شیرآلات صنعتی انجام می شود.

 

 

تولید سوپاپ های صنعتی در لوله کشی ها، در طی سال ها، موجب شده است که طیف گسترده ای از شیر ها توسعه پیدا کنند. 

 

شیرهای صنعتی عمدتا همه ی سیالات مورد استفاده را مدیریت می کند. توجه داشته باشید که در زمان انتخاب شیر بایستی نوع سیال، دما، فشار، چگالی، ویسکوزیته و ترکیب را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در برابر سیالات جامد، مایع، گاز و ... شیرآلات بایستی مقاومت مناسب خود را داشته باشند.

 

همچنین شیرآلات در برابر خوردگی و فرسایش و نگهداری سیالات مقاومت خوبی دارند.

 

ملاحظات مهمی که درباره شیرآلات صنعتی وجود دارد عبارتند از: 

 

انسداد نشتی داخلی و خارجی به خصوص در زمان دست زدن به مایعات سمی و یا انفجاری بهتر است از شیرآلات مناسب استفاده کرد تا از آسیب های زیست محیطی جلوگیری شود.

طراحی ایمنی و دقیق آنها در مقابل آتش به منظور حفظ یکپارچگی داخلی و خارجی در زمان احاطه شدن شیر به وسیله ی شعله های آتش.

 

طراحی متناسب شیرآلات برای جلوگیری از نشتی در ساقه و بدنه آنها در شرایط فشار بیش از حد داخلی.

 

طراحی آنتی استاتیک که به وسیله آن مطمئن می شویم که همه ی اجزای شیر برقی می باشد و هیچ الکتریسه ی ساکنی نمیتواند جرقه ایجاد کند. 

 

انواع شیرآلات صنعتی و کاربرد آنها

 

شیرآلات صنعتی انواع مختلفی دارند، که هر کدام در جایی کاربرد دارند. انواع این شیر ها عبارتند از:

 

شیر های قطع و وصل (On / Off)

اغلب شیرآلات در صنعت های مختلف به منظور باز و بسته کردن مسیر های سیالات و همین طور باز نگهداشتن به طور کامل یا بسته نگهداشتن، مورد استفاده قرار میگیرند. 

نوع کانال های جریانی اغلب به شکل مستقیم هستند و مقاومت کمتری در مقابل عبور جریان ها دارند. بهتر است بدانید که به دلیل نوع ساختار داخلی شیرآلات و همین طور ماهیت قطعات آب بندی، داخل این شیر ها را به هیچ عنوان نباید به شکل نیمه باز قرار داد؛ چونکه این مسئله به شیر ها و دیگر کاربرد های آب بندی شده ی آن، آسیب جدی وارد می کنند.

علاوه بر اینکه نیمه باز گذاشتن شیر ها موجب آسیب زدن به آن ها می شود، عمر شیر ها نیز تا اندازه ی زیادی کم می کند و موجب بروز حوادثی می شوند که در برخی موارد این حوادث غیر قابل جبران می باشند. 

 

شیرآلات مخصوص

تعداد زیادی از شیر های مخصوص هستند، که به منظور صنعت های خاص توسعه پیدا کرده اند، به عنوان نمونه می توان اسکراپر ها را نام برد. این نوع شیرآلات صنعتی خود دارای چندین مدل می باشند که صنعت های گوناگون کاربرد دارند.

 

 

عملگر شیرآلات (ACTUATOR)

 

محرک های شیرآلات با توجه به کاربردی که قرار است داشته باشند، به دو گروه دستی یا غیر دستی تقسیم می شوند. محرک های دستی به صورت چرخ دنده یا اهرم مانند هستند که به وسیله ی چرخش دریچه در جهت عقربه های ساعت و یا خلاف این جهت، شیر ها باز و بسته میشوند. 

 

در بعضی از موارد امکان کنترل به صورت دستی وجود ندارد؛ که در این صورت بر روی آنها یک محرک نصب می شود. از جمله مواردی که بایستی محرک داشته باشند عبارتند از:

 

دریچه های بسیار بزرگ که با فشار هیدرواستاتیک بالا می باشند.

شیر های کنترل از راه دور.

چنانچه زمان بازو بسته شدن و همین طور کنترل شیر ها بسیار طولانی باشد.

 

 

انواع محرک های شیرآلات صنعتی 

 

محرک های الکتریکی: این نوع محرک ها به وسیله ی تنطیم سوپاپ ها باز یا بسته می شوند. 

محرک های هیدرولیک: این نوع محرک ها پنوماتیک گشتاور لازم را به منظور تنظیم موقعیت های متفاوت دریچه ها؛ به وسیله ی نیروی هوای فشروده فراهم می کنند.

محرک برقی: این نوع محرک ها نیروی لازم جهت تنظیم حالت های شیر ها را از نیرو نفت خام می گیرند.

 

دریچه های مربوط به شیرآلات صنعتی طبق کاربرد به دسته های زیر تقسیم می شوند:

 

شیرآلات پروانه ای: به منظور کنترل کردن جریانات سیالات مورد استفاده قرار می گیرند.

شیرآلات یک طرفه: این نوع شیرآلات نیز برای کنترل جریانات استفاده می شود.

شیرآلات کشویی: برای قطع و وصل شدن جریانات مورد استفاده قرار میگرد.

صافی: این مورد به منظور تمیز کردن مسیر های جریانات به کار گرفته می شود.

شیرآلات فشار شکن: به منظور کنترل کردن فشار های جریان فیلتر استفاده می شود.

 

نحوه اتصالات شیرآلات چدنی معمولا به صورت فلنجی می باشد. هر شیر چدنی به دو عدد فلنج برای اتصال نیاز دارد و همین طور نحوه اتصال شیرآلات برنجی به شکل آجدار می باشد.

 

پرسش های رایج درباره  شیرآلات صنعتی

 

دراین بخش قصد داریم به سه سوال رایج در باره شیرآلات صنعتی پاسخ دهیم تا اگر شما نیز در این زمینه سوالی دارید، پاسخ خود را دریابید تا درک بهتری از شناخت شیرآلات به دست آورید. 

 

شیرآلات صنعتی چه چیزی هستند؟

 

شیرآلات وسیله ای هستند که به منظور شروع یا توقف جریان سیالات مختلف، کنترل و یا تنظیم جریان، جلوگیری از جریان های برگشتی یا تنظیم و کاهش فشار به منظور کنترل مایعات یا گاز ها مورد استفاده قرار میگیرند.

 

 

شیرآلات صنعتی چند نوع هستند؟

 

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن ذهن شما را درگیر کند این است که شیرآلات چند مدل دارد؟ شیرآلات در مدل های متفاوتی ساخته می شود، اما می توان به طور کلی از متداول ترین آنها، شیر یک طرفه، شیرآلات توپی، شیر کشویی، شیر های اتوماتیک، شیر بشقابی، شیر های DBB را نام برد.

 

 

شیرآلات  صنعتی چه کاربردی دارند؟

یکی دیگر از سوالات رایج این است که، شیرآلات صنعتی چه کاربرد هایی دارند؟ همانطور که گفتیم شیرآلات اجسامی هستند که به وسیله ی آنها می توان مسیر های مختلف عبور جریان سیالات مختلف مثل گاز ها، مایعات، مواد جامد یا  دوغاب ها را باز یا بسته کرد یا انسداد نسبی مسیر ها را تنظیم، کنترل یا هدایت کرد. شیرآلات از لحاظ فنی نوعی اتصال محسوب می شوند، ولی اغلب به عنوان یک دسته جداگانه مورد بحث قرار می گیرند.

 

 

استانداردهای شیرآلات صنعتی: مطابق با قواعد نظارتی و انطباق

 

با توجه به کاربرد مورد نظر در قیمت شیرآلات صنعتی ممکن است متوجه شوید که این محصول بایستی از استاندار های ویژه ای پیروی کند تا نیاز های نظارتی، ایمنی و بهداشت و دیگر موارد را برآورده کنند.

 

سازمانهای استاندارد و همین طور قوانین به خصوص زیادی برای جزء به جزء آن وجود دارد، رایج ترین این سازمان های استاندارد عبارتند از:

 

 

جامعه استاندارد گذاری تولیدکنندگان MSS

انجمن دستگاه های آبرسانی آمریکا AWWA

موسسه استانداردهای ملی آمریکا ANSI

گروه CSA

سازمان سلامت و امنیت عمومی NSF

سازمان بین المللی استاندارد گذاری ISO

موسسه نفت آمریکا API

جامعه آمریکایی مهندسین مکانیک ASME

جامعه آمریکایی آزمایش مواد در سطح بین الملل ASTM International

 

علاوه بر این سازمان های استانداری که ذکر شد، استاندارد های مخصوص صنعت ها نیز وجود دارند. سازمان های استاندارد که در زمینه ی صنعت شناخته شده اند، عبارتند از:

 

استانداردهای شیرآلات NFPA

استانداردهای شیرآلات ASME BPVC

استانداردهای شیرآلات ASHRAE

استانداردهای شیرآلات ISA

استانداردهای شیرآلات SAE

 

 

آشنایی با شیرآلات صنعتی

 

شیرآلات ساده و سایر شیرآلات صنعتی به طور کلی وسایلی هستند، که برای قطع و وصل، تنظیم میزان جریان یا منحرف‌کردن مسیر جریان سیالات (گازها، مایعات و حتی خمیر و ...) به وسیله‏‌ی بستن، بازکردن، نیمه‌باز کردن یا منحرف ‌کردن یک مسیر به کار می‌رود. یکی از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین انواع شیرها، دریچه یا صفحه‌‏ی مسدودکننده‌ای است که کشاورزان درون کانال‌های آب کار می‌گذارند و برای باز کردن یا بستن مسیر آب به زمین‌های کشاورزی استفاده می‌کنند. شیرها کاربردهای مختلفی دارند: مانند کنترل جریان آب در کشاورزی و آبیاری تا فرایندهای پیچیده‏‌ی کنترل فرایند در پالایشگاه‌ها و کارخانجات فرایندی، باز و بسته ‌کردن آب در ماشین‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی تا شیرهای برداشت آب خانگی.

 

 

دسته‌‏بندی شیرآلات بر اساس نوع حرکت عضو مسدودکننده‏‌ی جریان عبارتند از:

 

حرکت خطی عضو مسدودکننده عمود بر جریان؛ مانند: شیر دروازه‌ای و بشقابی (کروی)

حرکت چرخشی عضو مسدودکننده؛ مانند: شیر سماوری و توپی

حرکت اتوماتیک عضو مسدودکننده؛ مانند: شیریک‏‌طرفه

 

دسته‌‏بندی شیرآلات بر اساس شرح وظیفه عبارتند از:

 

شیرآلات صنعتی قطع و وصل (on-off): بیشتر شیرها در صنایع مختلف، به منظور باز یا بسته کردن مسیر سیال به کار برده می‌شوند و مسیر را در حالت کاملا باز یا بسته قرار می‌دهند. نوع کانال جریان آن‌ها معمولا straight way بوده و در مقابل عبور جریان مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند. با توجه به ساختار داخلی و نوع اجزای آب‌بندکننده نباید این شیرآلات صنعتی را در حالت نیمه باز قرار داد، زیرا با انجام این عمل آسیب جدی به مجرابند و سایر اجزای آب‌بندی شیر وارد خواهد شد و بدین ترتیب عمر بهره‌برداری آن شدیدا کاهش یافته و در مواقع اضطراری و حوادث غیرمترقبه که نیاز به قطع جریان وجود دارد، شیر مورد نظر وظیفه‏‌ی خود را به درستی انجام نداده و موجب اتفاقات ناگوار و گاهی جبران‌ناپذیر خواهد گردید. شیرهای توپی، سماوری و دروازه‌ای در این دسته قرار می‌گیرند. البته می‌توان با اعمال نمودن تغییراتی در ساختار داخلی، از آن‌ها برای تنظیم جریان نیز استفاده نمود.

 

شیرآلات قطع و وصل چشم انداز صنعت

 

شیرهای تنظیم جریان (flow regulating valve): اگرچه از این دسته شیرها برای قطع و وصل جریان نیز می‌توان استفاده کرد، اما به صورت عمده جهت تنظیم جریان و به عبارت دیگر کم و زیاد نمودن جریان سیال مورد استفاده قرار می‏‌گیرند. همچنین، در مواردی جهت تنظیم دما، تنظیم میزان سیال خروجی یا تنظیم فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیر آب روشویی منازل جزء این دسته از شیرهاست. این شیرها با توجه به ساختار داخلی خود، در حالت نیمه باز آسیب زیادی نمی‌بینند و مقاومت بیشتری در مقابل برخورد سیال عبوری از خود نشان می‌دهند. شیرهایی که به عنوان کنترل ولو (control valve) در صنایع مختلف به کار می‌روند از این دسته‌اند و با به کارگیری یک عملگر و یک کنترلر، به صورت یک شیر کنترلی درآمده و با توجه به شرایط موجود در حلقه‌های کنترلی، در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند که الزاما باز یا بسته‌‏ی کامل نیست. شیرهای globe، pinch، butterfly و needle از این دسته هستند.

 

یک‏سوکننده‌‏ی جریان (back flow prevention): برخی از تجهیزات نصب شده در تأسیسات و خطوط انتقال دارای بخش‏‌های حساس و آسیب‌پذیری هستند که در صورت مواجه شدن با ضربات سیال دچار آسیب دیدگی یا حتی تخریب کامل خواهند شد. این ضربات ممکن است در اثر جریان های برگشتی، ضربه قوچ یا surge ناشی از انفجار یا شکست خط باشند. علاوه بر تجهیزات فوق مواردی وجود دارد که جریان برگشتی به تأسیسات یک مجموعه آسیب می‌رساند و مواردی دیده شده که این‌گونه جریان‏‌های ناخواسته یا پیش‌بینی نشده یک مجموعه‌‏ای از تأسیسات را به‌طور کامل تخریب نموده و ضررهای بسیاری به یک مجموعه وارد نموده ‌است. به ‌طور کلی اساس عملکرد این شیرها طوری است که اگر فشار پایین‏دست شیر، بیشتر یا برابر با بالادست جریان باشد، دیسک شیر روی نشیمن خود قرار می‌گیرد و از عبور جریان معکوس جلوگیری می‌کند. check valve، back pressure valve، back flow valve، back flow prevention valve در این گروه از طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

 

شیرآلات صنعتی انحراف جریان (diverting flow): مواردی وجود دارد که یک شیر وظیفه‌ای غیر از سه مورد فوق دارد و به عنوان یک شیر انتخاب مسیر عبوری سیال عمل می‌کند. بدنه‌‏ی این شیرها معمولا 3 یا تعداد بیشتری مجرای ورودی و خروجی دارد و مجرابند آن‌ها با شیرهای یاد شده تفاوت دارد و بیشتر به نام شیرهای چندراهه شناخته می‌شوند. البته انواع خاصی از این شیرها علاوه بر انحراف جریان توانایی باز و بسته کردن و حتی کنترل جریان را نیز دارند، ولی معمولا از آن‌ها فقط برای هدایت جریان از مسیری به مسیر دیگر استفاده می‌شود. این شیرها بسیار مفید و پرکاربرد بوده و به تنهایی می‌توانند وظیفه 2 یا 3 عدد شیر و حتی بیشتر را هم‌زمان انجام دهند و به راحتی با چرخاندن یک دسته می‏‌توان جهت جریان ورودی یا خروجی را انتخاب نمود. این شیرها ساختار بسیار دقیق و حساسی دارند و در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های نگهداری و راه‌اندازی، عمر بهره‌برداری کمی خواهند داشت. شیرهایی مانند ball، plug و globe دارای انواع انحراف جریان می‌باشند.

 

دسته‏‌بندی شیرآلات بر اساس روش باز و بست (operation type) عبارتند از:

 

دستی یا آچاری (wrench-lever-hand wheel operation)

گیربکسی (gear operation)

با استفاده از عملگر اتوماتیک (actuator operation-actuated valve)

 

دسته‌‏بندی شیرآلات بر اساس کانال جریان عبارتند از: 

شیرهای با مجرای کامل (full bore/port): برخی از انواع شیرهای دروازه‌ای، یک‏‌طرفه، توپی و حتی سماوری به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در حالت کاملا باز هیچ گونه برآمدگی و فرورفتگی در داخل شیر وجود نخواهد داشت. به عبارتی، مجرای عبور سیال در این نوع شیرها با سطح ورودی آن کاملا برابر بوده و سیال بدون محدودیت می‌تواند از داخل آن عبور کند.

 

شیرآلات با مجرای کاهنده (reduce bore/port): در این نوع شیرآلات صنعتی مساحت مجرای عبور سیال، از مساحت محل اتصال به خط لوله کوچک‌تر است. در حقیقت نوع طراحی داخل بدنه و اندازه‌‏ی مجرای عبوری به گونه‌ای است که در حالت باز نیز باعث افت فشار در مسیر می‌شود. اساسی‌ترین استفاده‌‏ی این نوع شیرها در سرویس‏‌های تنظیم جریان می‌باشد.،به این ترتیب کنترل دقیق‌‏تری انجام می‌شود. این شیرها قیمت ارزان‏تری در مقایسه با نوع فول‏بُر (full bore) دارند. در مسیری که افت فشار و موضوع پیگ‏رانی مطرح نباشد استفاده از این نوع شیر به صرفه‌‏تر است. به ‌طور کلی شیرها با مجرای کاهنده سیستم را دچار کمبود سیال می‌کنند و محدودیت موجود در شیر می‌تواند باعث تجمع فشار در قسمت ورودی و بالارفتن فشار قبل از شیر گردد و این پدیده گاهی باعث وارد آمدن صدمه به پمپ‌ها و تجهیزات قبل از شیر می‌شود.

 

دسته‌‏بندی شیرآلات صنعتی از نظر شکل و نحوه‌ی محدود کردن جریان عبارتند از:

 

شیر دروازه‌ای (gate valve)

 

شیر سماوری (plug valve)

 

شیر توپی (ball valve)

 

شیریک‌طرفه (check valve)

 

شیر پروانه‌ای (butterfly valve)

 

شیر کروی (globe valve)

 

شیر سوزنی (needle valve)

 

شیر دیافراگمی (diaphragm valve)

 

شیر قطع خودکار جریان (excess flow valve)

 

منبع: شیرآلات صنعتی چشم انداز صنعت