سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با لوله استیل مانیسمان یا بدون درز

لوله استیل مانیسمان یا بدون درز نوعی لوله فلزی است که به دلیل بدون درز بودن و یکپارچگی آن در مقایسه با دیگر لوله ها محکم تر است، اما قیمت بالاتری دارد. دلیل محبوبیت این لوله ها مقاومت و استحکام بالای آن ها می باشد که همین ویژگی موجب شده تا در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد. 


لوله مانیسمان یا بدون درز اغلب در دو سایز 6 و 12 متری و رده های10، 20، 40، 60، 80، 120، 140 و 160 تولید  می شوند.

فرآیند تولید لوله مانیسمان یا بدون درز



لوله بدون درز یا مانیسمان به وسیله کشش یک شمش توپر روی یک میله حفره ساز برای ایجاد پوسته تو خالی ساخته می شوند. مراحل ساخت لوله های بدون درز این گونه است که در ابتدا شمش توپر را تا اندازه لازم گرم کرده تا نرم شود، سپس با استفاده از میله حفره ساز، شمش به صورت یک پوسته تو خالی تغییر شکل می دهد. 
تعدادی از غلتک های مستقیم کننده و غلتک های تنظیم کننده اندازه در طی عملیات ساخت مورد استفاده قرار می گیرند تا شکل دهی لوله به درستی انجام شود. در نهایت فرآیند های سرمایش، هیدروتست و پوشش دهی بر روی لوله ی مورد نظر انجام می شود و فرآیند ساخت تکمیل می گردد. در این قسمت می توان لوله ها را در طول مناسب برش داده و انتهایشان را به شکل مورد نظر ایجاد نمود. 


در این روش چون از جوشکاری استفاده نمی شود بنابراین لوله هایی بدون درز تولید می شوند که استحکام بالایی داشته و قابل اعتمادتر می باشند. 

نکته جالبی که در رابطه با تولید لوله استیل بدون درزو وجود دارد این است که تولید از سایزهای بزرگتر به کوچکتر است. معمولا سایزهای 2/1 و 4/3 و 1 اینچ به روش سرد می باشند. یعنی جهت تولید سایز 1/2 اینچ ابتدا باید بر روی یک شمش 76 با حرارت سوراخ ایجاد شود و بعد از نورد و کشش در خطوط تولید، لوله ¼1 اینج تولید شود. سپس با شیوه سرد این لوله را کشیده و بعد از اسید کاری و طی چند مرحله کشش به سایز مورد نظر 2/1 اینچ می رسند. 


این شیوه اولین بار توسط یک مهندس آلمانی بنام مانیسمان استفاده شد، به همین خاطر به این لوله ها، لوله مانیسمان نیز می گویند.

قیمت لوله استیل بدون درز یا مانیسمان



قیمت لوله استیل بدون درز به مواردی بستگی دارد که عبارتند از:


سایز
نوع مواد اولیه
ضخامت یا رده
نوسانات بازار
برند 

انواع لوله استیل مانیسمان


لوله های استیل مانیسمان را می توان از نظر تولید به گروه بندی نورد گرم، نورد سرد و... دسته بندی کرد که هر یک از آنها دارای ویژگی منحصر به فردی هستند.



لوله بدون درز مانیسمان نورد گرم: 


این روش تولید دقیقاً نقطه مقابل روش نورد سرد می باشد.
در روش نورد گرم، لوله در بالاتر از دمای تبلور مجدد انجام می شود.
قطر خارجی لوله های مانیسمان نورد گرم، اغلب بالای 32 میلی متر و ضخامت دیواره در آنها بین 2.5 الی 75 میلیمتر می باشد.



لوله بدون درز مانیسمان نورد سرد:


در روش نورد سرد، لوله در دمایی پایین تر از دمای تبلور مجدد انجام می شود. 
لوله مانیسمان نورد سرد گزینه ای مناسب برای دقت ابعادی بالا می باشد.
قطر لوله مانیسمان در روش نورد سرد به اندازه 5 میلیمتر و ضخامت آن 0.25 می باشد.
لوله بدون درز نورد سرد را می توان در موارد مورد نیاز به اشکال مقطعی گوناگونی تبدیل کرد؛ زیرا این نوع لوله از انعطاف و شکل پذیری مطلوبی برخوردار است.

همچنین لوله های استیل مانیسمان یا بدون درز از نظر شکل سطح مقطع نیز به دو دسته? گرد و خاص تقسیم می شوند. 
نوع خاص لوله استیل مانیسمان دارای اشکالی غیر از دایره می باشند مثل بیضی، مربع، مثلث، شش ضلعی و... . حداکثر قطر در مدل های متنوع از لوله استیل مانیسمان حدود 4 الی 900 میلیمتر می باشد. علاوه بر این موارد لوله های مانیسمان بر اساس کاربرد های متفاوت، بر اساس اندازه و رده نیز دسته بندی می شوند.

سایز و رده لوله مانیسمان 



سایز لوله ها به وسیله استاندارد های ملی و بین المللی تعیین می شوند. دو روش جهت مشخص کردن قطر خارجی لوله ها وجود دارد. یکی ازاین روش ها در آمریکا ایجاد شده، به نام سایز اسمی لوله (NPS) که بر اساس اینچ می باشد. روشی دیگر که در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد، ضخامت اسمی (DN) نام دارد که بر اساس میلیمتر است. 


مزیتی که در تعیین سایز لوله بر اساس قطر خارجی وجود دارد، این است که لوله های دارای سایز یکسان، جدا از ضخامت دیواره می توانند در کنار هم قرار گیرند.

 
قطر خارجی لوله برای سایز مشخص لوله، ثابت است. اما قطر داخلی با توجه به ضخامت دیواره لوله متغیر است. به عنوان مثال یک لوله مانیسمان 2 اینچ رده 80، ضخامت دیواره هایش بیشتر از یک لوله مانیسمان 2 اینچ رده 40 می باشد، زیرا قطر داخلی لوله رده 40 کمتر است.

طول لوله مانیسمان



طول لوله توسط اندازه گیری فاصله بین دو سر لوله مشخص می شود. طول لوله ها را می توان بر اساس متر یا هر واحد طولی دیگر اندازه گیری کرد. رایج ترین اصطلاحاتی که برای اندازه گیری طول لوله مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:


طول تصادفی واحد(SRL): اغلب طول 5 الی 7 متر را اندازه گیری می کند. لوله های زیر سایز 2 اینچ معمولا با طول تصادفی واحد تولید می شوند.
طول تصادفی دوبل(DRL): اغلب طول 11 الی 13 متر را اندازه گیری می کنند. لوله های بالای سایز 2 اینچ معمولا با طول تصادفی دوبل تولید می شوند.

کاربرد لوله استیل مانیسمان یا بدون درز



این لوله ها به دلیل بدون درز بودن، از مقامت بالایی برخودارند که همین امر موجب شده است که در صنایع فشاربالا بسیار کاربرد داشته باشند. از جمله این صنایع می توان به صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، مبدل های حرارتی، سیلندرهای هیدرولیک، دیگ های بخار، بویلر ها و همچنین صنعت خودرو سازی اشاره کرد. برای آشنایی با لوله استیل دکوراتیو وارد لینک شوید.

خرید لوله استیل مانیسمان یا بدون درز با بهترین قیمت

 

مجموعه چشم انداز صنعت بین الملل به عنوان یکی از تامین کنندگان لوله های استیل مانیسمان یا بدون درز قادر است، انواع لوله استیل مانیسمان یا بدون درز را در سایز و ضخامت های مختلف با برند های مختلف، در بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار دهد. 

منبع: لوله مانیسمان یا بدون درز چشم انداز صنعت بین الملل